Ubah

Assalamualaikum & Hi! Salam jumaat semua =)





Tiada siapa yang dapat membantu seseorang itu,
 jika dia sendiri tidak berusaha merubah nasibnya. 


Kekadang geram dengan sesetengah orang ni. Kita dah cuba sedaya upaya bantu dia, tunjukkan apa patut, ajarkan apa yang patut. Tetapi kalau dia sendiri yang tidak bertindak apa boleh buat? 

Sedangkan dalam Islam sendiri ada menyebutkan: 

“SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK AKAN MENGUBAH NASIB SUATU KAUM KECUALI KAUM ITU SENDIRI YANG MENGUBAH APA APA YANG ADA PADA DIRI MEREKA ” QS 13:11



Ya. Kita boleh tolong, boleh ingatkan, boleh beri tunjuk ajar, boleh beri kata-kata semangat,
setakat mana yang kita mampu & selagi mana yang kita boleh.

Tetapi kalau dia sendiri yang tidak bergerak, tidak mahu bermula..

Apalagi yang kita mampu lakukan?

 Apa lagi?

Sungguh kita tak mampu lakukan apa-apa.

Terpulang. 


Comments

  1. betul..betul sis.. tiada siapa yg dpt menolong klu diri sendiri tak nak berubah.. apa yg penting betulkan niat.. usaha utk berubah ke arah kebaikan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu sis ;) alhamdulillah sihat. sorry lambat reply. kebizian sis ;) hehe

      Delete
  2. Berbalik pada diri sendiri sebenarnya...orang lain sekadar boleh beri sokongan..

    ReplyDelete
  3. YA BERGANTUNG PADA DIRI SENDIRI APA SAJA KEMAHUAN.

    ReplyDelete
  4. Baik dan buruk semua pada diri sendiri. 😍 Kena usaha dan tawakal. Selebihnya allah yang balas

    ReplyDelete
  5. selalu ingat ayat ni huuu.. untuk muhasabah diri

    ReplyDelete
  6. first time singgah sini. dan salam kenal. btw nice entry

    ReplyDelete
  7. betol tu. fast action fast result.

    ReplyDelete
  8. Usaha tangga kejayaan. Kalau xde usaha, susahlaa.

    ReplyDelete
  9. yup betul tu nad.. kalau dia sendiri tak nak berubah ttp xkan berubah juga.. :)

    ReplyDelete
  10. sabar ye.. sume tu bergantung pd diri kite sendiri.. kalau itu yg die mahu, walau dah beribu kali kite ingatkan pun, mmg mcm tu jugak laa sampai ke akhirnye..

    ReplyDelete
  11. ya betul, kita yang kena ubah selain berdoa

    ReplyDelete
  12. Sangat setuju! Be out of our comfort zone!

    ReplyDelete
  13. Betul tu nad.. Tiada siapa yang boleh ubah diri kita melainkan usaha kita. kalau orang nasihat tapi tak cuba buat, takde ke mana jugak kan..

    ReplyDelete

Post a Comment